schoolWise

 

Snel naar:

Kalender 2017-2018.pdf

informatieboekje-algemeen- 2017-2018.pdf
Informatiekatern-kleuters 2017-2018.pdf

Schoolgids 2017-2018.pdf

Cultuurmenu 2017-2018.pdf

https://www.kivaschool.nl/ouders/

Protocol-2016-definitief.pdf

Nieuwsbrief 6 2017 - 2018.pdf

Nieuw in Fotoalbums in mijnalbum.nl

Sinterklaas op bezoek

Boeken online

Klik op de afbeelding hierboven om naar de speciale bestelsite te gaan of klik hier voor meer informatie

Sinds 1-1-2017 kunt u gebruik maken van onze interne VSO/BSO van Kidscasa.

 


 

 

login

Schoolproject: techniek

 

Opening project techniek

Vanochtend werd tijdens het programma ‘Hoe zit dat? Zo zit dat!’ het project techniek op school geopend. De presentatoren/ scheikundigen B. Atterij en Ch. Emie lieten verschillende proefjes zien. Zo werd er slagroom geklopt met de mixer en slagroom geschud in een potje, het bleek dat de slagroom in de pot eerder stijf was, dan de slagroom in de mixkom. Ook lieten ze zien dat als je heel lang slagroom schudt of klopt er boter ontstaat. Daarna werd er een geel poeder kurkuma) in een glas water gedaan. Wat er gedacht werd gebeurde ook, het water werd geel. Toen werd er soda toegevoegd, het water werd opeens rood! En tot slot werd er azijn toegevoegd en werd het water weer geel met een dikke schuimkraag erop.

Toen het water zuurder werd, werd het rood, toen het water minder zuur werd, door de toevoeging van azijn, werd het water weer geel. Tijdens de uitvoering van dit proefje stegen er nog 2 raketten op, maar hoe dit kwam werd niet uitgelegd….daar mochten ze in de klas zelf over nadenken. Aan het einde van de show kreeg elke groep een onderzoeksvraag mee naar de klas. Dit zijn de vragen die we in de komende weken gaan onderzoeken en tijdens de afsluiting aan elkaar laten zien.

Groep 1a (lucht)

Kun je een zeepbel aanraken zonder dat deze stuk gaat?

Groep 1 (water)

Hoe blijft je vinger droog in het water?

Groep 2 (licht)

Hoe maak je kleine letters groter?

Groep 3 (lucht)

Hoe laat je een raket vliegen?

Groep 4 (lucht)

Hoe sterk is een ballon?

Groep 5 (vuur)

Kan lucht opraken?

Groep 6a (lucht)

Hoe kun je een glas water op de kop houden?

Groep 6b (zintuigen)

Heb je een blinde vlek?

Groep 7 (vuur)

Hoe krijg je een ei in de fles?

Groep 8 (zintuigen)

Kun je dingen zien die niet bestaan?